بیانیه هیئت داوران بیست و ششمین جشنواره تئاتر هرمزگان

هیئت داوران بیست و ششمین جشنواره تئاتر هرمزگان در متن بیانیه، توصیه هایی برای روند رو به رشد گروه های تئاتر استان ارائه نمودند.  

به گزارش کمیته اطلاع رسانی بیست و ششمین جشنواره تئاتر هرمزگان، متن کامل بیانیه هیئت داوران این دوره از جشنواره به شرح زیر است:«هیئت داوران نکات زیر را به عنوان توصیه و یادآوری و تاکید بر نمایش هایی که دیده شده است، عنوان می کند:

۱-     متن نمایشنامه

دراین راستا تلاش بسیار شده بود. باید در نظر داشت که هیچگاه کهن الگوهای یک سرزمین نمی بایست فراموش شود. اولین کاوشگر یک اجرای خوب نمایشنامه نویس است.

نمایشنامه های اجرا شده فاقد همبستگی مفهوم و تداوم منطقی در پیشبرد طرح شخصیت های مطروحه بود.

زبان گفتاری مدام تغییر می کرد و اجازه ایجاد صمیمیت با تماشاگر را سلب می کرد.

باید قبول کنیم که صرف طرح شیوه های زیستن مردم، نمایشنامه به انسجام نمی رسد و این مهم فقط با رعایت کهن الگوها به انسجام مفهومی خواهد رسید.

۲-     کارگردانی

کارگردان همواره با یک دغدغه کار خود را آغاز می کند. می بایست همواره این دغدغه را تا به آخر نمایش با خود به همراه داشته ببرد تا تماشاگر نیز به دغدغه برسد.

یک تئاتر از چند شخص آغاز می شود اما به تمام اجتماع رسوخ می کند.

۳-     بازیگری

باورپذیری نقش، بزرگترین معیار بازیگری است.

تماشاگر منطق هر نمایش را از درون آن به فهم در آورده و آن را می پذیرد. پس نیازی نیست با اغراق و یا حرکت های بی دلیل تماشاگر را خسته کرد.

خودنمایی آفت بازیگری است و روند تثبیت یک نقش خوب در ارتباط اورگانیک با سایر اجزای نمایش ایجاد شده و به تماشاگر منتقل خواهد شد.

۴-     صحنه آرایی

ریاضیات تنها راه پیدا کردن جغرافیای اجرا است.

گاهی اشتباهات تماشاگر در ارتباط با کار رابطه مستقیم با نبود این ریاضیات است. اولین مخرج ادای این ریاضیات در صحنه که کاملا از اصول گرافیکی بهره می برد در طراحی صحنه پیاده می شود.

امیدواریم طراحان صحنه در ارائه معانی تازه از نق های تکراری سعی و اهتمامی بیش از پیش در پیش گیرند.

۵-     بومی گری یا روزآمدی

این خصیصه در تمام ممالک صاحب تئاتر از مهمترین سرفصل های هنری است.

هنر تئاتر می بایست به نشانه های بومی گری تسلطح گردد. البته خطرهایی نیز دارد که می تواند یک اثر نمایش را به ابتذال بکشاند.

روزآمدی و بومی گری در هر اثر باید متناسب با مفهوم و سلسله رویداد هر اجرا باشد و قطعا با نگاه های تازه و شکل رو به تغییر زندگی مردم در هر بوم و منطقه در تناسب باشد.

۶-     نقش پذیری

شاید معجزه تئاتر در قبول نقش است و هر انسانی در برخورد با تئاتر به نقش های زیستن خود فکر می کند.

برخورد سرسری و باری به هرجهت با تئاتر جدیت نهفته در هنر تئاتر را به مخاطره می اندازد.

تئاتر در عین سختی، مسیرش باید راه را برای تماشاگر هموار کند تا به قبول نقش های اجتماعی خویش بپردازد.

۷-     منطق اجرا

سبک ها و سیستم ها در تئاتر به جهت ایجاد پل ارتباطی بین صحنه و تماشاگر به وجود آمده اند. امید است هنرمندان ما همواره به همراه سختی مسیر خود نحوه های ارتباط با تماشاگر را به دست فراموشی نسپرند.

هیئت داوران بیست و ششمین جشنواره تئاتر استانی هرمزگان

۳۰شهریور ۱۳۹۳

دکتر سیمین امیریان – محمد دشتگلی – محمودرضا رحیمی

بیست و ششمین جشنواره تئاتر هرمزگان از ۲۷ لغایت ۳۰شهریورماه باحضور ۶گروه از شهرستان های بندرعباس، میناب، بندرلنگه و بستک برگزار شد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد