نمایشی که بازیگرانش به جای نقش آفرینی، خودشان هستند


کارگردان نمایش «قلی قلمبه» می گوید بسیاری از بازیگران دانش‌آموخته تئاتر تلاش می‌کنند تمام آموخته‌هایشان را اجرا کنند اما بچه‌ها واقعیت وجود خودشان را روی صحنه به اجرا می‌گذارند.

 

 

رضا جوشعار کارگردان نمایش «قلی قلمبه» از هرمزگان که در بخش کودک پانزدهمین جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان حضور دارد، درمورد ایده شکل‌گیری این نمایش گفت: «این روزها بچه‌ها به زیبایی و ظاهرشان اهمیت بسیاری می‌دهند. در طی سال‌هایی که به فعالیت تئاتر مشغول هستم و ارتباط نزدیکی که با  مخاطبانم داشتم، شاهد مطرح شدن این مسئله از سوی آنان بودم، بر این اساس این موضوع را به عنوان بحث محوری نمایشنامه انتخاب کردم و به آن پرداختم.»

وی درمورد داستان نمایش توضیح داد:«در این اثر اهالی یک آبادی فردی را به خاطر زشتی‌اش مورد آزار قرار می‌‌دهند.»

جوشعار با اشاره به حضور بازیگران نوجوان در این اثر توضیح داد: «در اجرای این نمایش از بچه‌های سنین مختلف بهره بردیم. بیش از هفت نفر از بازیگران 12 ساله هستند. البته قابل ذکر است این هنرمندان کوچک همگی دارای تجربه اجرا هستند و به صورت مستمر در کارهای کودکانه حضور داشته‌اند. این بازیگران نوجوان با ریتم آشنا هستند زیرا یکی از ویژگی‌های نمایش موسیقی آن است. بازیگران در نمایش به لحاظ فرم و اجرا با ابزاری که در اختیار دارند، موسیقی کار را طراحی می‌کنند و به نوعی ساز می‌زنند.»

وی ادامه داد: «این بازیگران بازی نمی‌کنند، آنها خودشان هستند و این مسئله‌ای بود که برایم بسیار اهمیت داشت. بسیاری از بازیگران دانش آموخته تلاش می‌کنند روی صحنه تمام آموخته‌هایشان را به لحاظ تکنیکی اجرا کنند و بازی نمی‌کنند، اما این بچه‌ها آن چیزی هستند که باید باشند و واقعیت وجود خودشان را روی صحنه به اجرا می‌گذارند. به نظرم آنها با دو ماه تمرین روزی هشت ساعت کار سختی را انجام دادند.»

این هنرمند هرمزگانی با بیان این‌که به جدایی کار کودکان و نوجوانان زیاد معتقد نیست، خاطر نشان کرد: «باید در مضامینی که برای کودکان کار می‌شود دقت کرد. کارهای کودکان دارای نشانه‌هایی است مانند تکرار، ساده گویی و اضافه کردن و... و گرنه بسیاری از کارهای کودکان و نوجوانان را بزرگسالان هم نگاه می‌کنند.»

رضا جوشعار در پایان سخنانش، حضور نمایش «قلی قلمبه» را اولین حضور یک نمایش از استان هرمزگان در جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان دانست و اذعان کرد: «پیش از این دو دوره به عنوان مهمان در جشنواره حضور داشتم و این اولین بار است که کاری از استان به صورت مستقل در این جشنواره اجرا می‌شود. هنوز نمی‌توانم راجع به جشنواره این دوره قضاوت کنم، اما فکر می‌کنم با توجه به انتخاب آثار و بخش‌هایی که اضافه شده است، جشنواره تخصصی‌تری را که با دقت نظر بسیار برنامه ریزی شده است، پیش رو داشته باشیم.»

بیست و یکمین جشنواره بین المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان از 15 تا 22 مهرماه به دبیری پیام دهکردی برگزار می‌شود.

نظرات 1 + ارسال نظر
kamran دوشنبه 3 آذر‌ماه سال 1393 ساعت 05:01 ب.ظ http://teatreman.blogfa.com/

ولی من با وجود اینکه دانش آموخته بودم ولی روی صحنه بچه بودم.
دلم برای بچگی تنگ شده.یادش بخیر این عکس رو خودم گرفته بودم.
موفق باشید مثل همیشه

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد